La FFS participa en una campanya al Senegal organitzada per les autoritats locals

El Consell Departamental de Vélingara de la Regió de Kolda (Senegal) ha convidat per 4t any consecutiu a la FFS per participar en la campanya anual de cirurgia de la cataracta que ha tingut lloc aquest mes d'abril.

El personal mèdic local, conjuntament amb l’equip de la FFS, han treballat coordinadament i tot i les dificultats, amb talls de llum i sota una intensa calor arribant als 40º, la campanya ha sigut un èxit, amb 79 pacients operats en 2 dies. Moltes de les cirurgies han sigut de cataractes opaques en ulls quasi bé cecs, amb un cas, especialment sensible, el d’un nen de 6 anys amb cataractes congènites operat en la campanya de fa 2 anys al qui se li ha pogut operar el segon ull.

En aquesta campanya han pogut participar Matar Ndiaye i Mamadou Niang; dos dels tres tècnics operadors de cataractes (TSO) formats gràcies a la Beca “Andrea Sanfeliu”. Una beca que contribueix a capacitar a personal sanitari local en operadors de cirurgia de cataractes. Els candidats a la beca “Andrea Sanfeliu” són seleccionats en base al les seves qualitats professionals i humanes d’excel·lència, i el seu compromís de contribuir a una salut pública ocular de qualitat al seu país.

La Campanya ha estat coberta, amb molta expectativa i especial seguiment, pels mitjans de comunicació locals i nacionals. Un fet valorat com a molt positiu doncs, l’objectiu de la campanya, més enllà de l’atenció directa als pacients afectats, és informar a la població de l’existència del servei permanent de salut ocular a la regió, establerts gràcies a la tasca de la FFS, i sensibilitzar sobre la importància de la salut ocular, fent incís en el fet que la cataracta, que representa la primera causa de ceguesa en els països en vies de desenvolupament, és una malaltia curable.

Aquesta campanya és doncs un reflex de com el traspàs de competències a les autoritats locals és el camí cap a la cooperació sostenible. L’equip de la FFS s'ha traslladat a la regió dins del projecte de seguiment i supervisió dels serveis de salut ocular que han estat implantats al llarg d’aquests 10 anys de treball coordinat. La FFS inicialment va equipar a l’Hospital de Vélingara amb un quiròfan i una consulta oftalmològica i va formar un tècnic superior en oftalmologia operador de cataractes. Actualment aquesta infraestructura oftalmològica ofereix servei a més de 200.000 persones que viuen al Departament de Vélingara. Amb aquestes campanyes la FFS segueix mantenint relacions institucionals i mèdiques a la regió de Kolda, el que permet detectar possibles necessitats i valorar futures actuacions de suport.

Només a la Regió de Kolda, es calcula que hi ha més de 40.000 deficients visuals i més de 13.000 afectats de ceguera a causa d’afeccions curables o evitables com la cataracta o el glaucoma. Segons dades del l’Organització Mundial de la Salut, un 80% d’aquests casos podrien recuperar la visió si fossin tractats.

És important remarcar que la ceguesa es considera al Senegal com un greu problema socioeconòmic, ja que per cada persona amb una afecció visual greu que no pot incorporar-se al mercat laboral es calcula que almenys tres membres de la família queden així mateix condicionats. És per això que les autoritats locals valoren aquest tipus d’iniciatives com una oportunitat per activar la mobilització de les entitats polítiques, administratives i sanitàries del país, així com per poder donar visibilitat a escala institucional de la importància de la salut ocular no només com a garantia de qualitat de vida sinó també com a estratègia per al bon funcionament de l’economia local.